Fråga om allergier och matpreferenser
Om möjligt, fråga efter allergier och matpreferenser innan du bjuder kollegor, kunder eller invånare på fika. Om det inte är […]
Om möjligt, fråga efter allergier och matpreferenser innan du bjuder kollegor, kunder eller invånare på fika. Om det inte är […]
Standardisera ditt bemötande. Anta aldrig hur en individ är, känner, fungerar enbart på grund av utseende, ha som vana att […]
Utgå alltid från människan när du pratar och skriver. Säg och skriv hellre “personer med bipolär sjukdom” än “bipolära”. Gör […]
Skapa ett klimat där det är okej att säga att en inte mår så bra och kanske inte kan prestera […]
Undvik att kommentera utseendet hos personer du inte känner så väl. Tänk i alla fall efter en extra gång på […]
Var medveten om vad olika ordval sänder ut för signaler och vad de omfattar. Till exempel inkluderar ordet invånare alla […]
Utforma svarsalternativ i enkäter och undersökningar så att alla omfattas. Det gäller till exempel ålder i arbetslivet där fler och […]
Fundera kring din identitet, dina erfarenheter och din normposition och vad dessa kan ge dig för fördelar och nackdelar i […]
Varken kvinnor, unga, nyanlända eller någon annan socialt konstruerad grupp är helt homogen. Det finns undergrupper inom samtliga – till […]
Var ödmjuk inför den extra utmaning som det innebär att vara i minoritet på en arbetsplats. Bidra inte till känslan […]